Огляд vr-шолома htc vive pro 2: лідер, хоча не ідеал

10

Реліз нового шолома віртуальної реальності від одного з основних виробників заліза в цій області — завжди яскрава подія, оскільки за характеристиками представлене пристрої часто виглядає вкрай виграшно в порівнянні зі старими продуктами. Серед шоломів віртуальної реальності (head-mounted dispaly, hmd), розрахованих на підключення до комп’ютера (на відміну від автономних пристроїв), кращою пропозицією htc до недавнього часу був vive cosmos. Тоді htc відмовилася від дизайну минулих моделей на користь абсолютно нової модульної конструкції, що допускає заміну лицьовій панелі, що в свою чергу дозволяє використовувати один і той же шолом в системі як зовнішнього, так і внутрішнього трекінгу.

Vive cosmos залишається флагманським ігровим hmd цього виробника для геймерів, але в той же час компанія продовжила розвивати сімейство vive pro, розраховане не тільки і не стільки на ігри, скільки на професійну візуалізацію. Шолом vive pro 2 зберіг колишній дизайн, але тепер може похвалитися найбільш видатними паспортними характеристиками серед всіх рішень споживчої та напівпрофесійної категорії.

# технічні характеристики і ціни

Судіть самі: кожна з двох екранних матриць має роздільну здатність 2448 x 2448, а в сукупності — 4896 x 2448, тобто 5к з пропорціями 2:1. У наявності колосальне зростання чіткості зображення в порівнянні з показниками старих продуктів htc і більшості суперників новинки. Так, оригінальний vive pro, а також valve index комплектуються екранами 1440 × 1600 на око, дозвіл vive cosmos становить 1440 × 1700. Найближчим аналогом vive pro 2 за цим параметром є hp reverb g2 з індивідуальним дозволом 2160×2160. Неперевершеним чемпіоном залишається pimax 8k x з двома 4к-екранами, але pimax використовує запатентовану технологію виробництва матриць і продає свій hmd за значно більшою ціною, ніж htc, valve і hp — не в останню чергу через невеликий обсяг виробництва в порівнянні з більш популярними рішеннями.

Заради підвищеної роздільної здатності творці шоломів vr відмовилися від oled-панелей на користь рідкокристалічних ips, а разом з oled пішла в минуле pentile-розкладка субпікселів, яка має на увазі два світловипромінюючих елемента на кожен логічний піксель замість трьох субпікселів базових кольорів. Якщо порівнювати vive pro 2 з оригінальним vive pro за кількістю логічних пікселів, то роздільна здатність зросла в 2,6 рази, а якщо по субпікселях, то вже в 3,9 рази.

Наступним напрямком апгрейда шоломів htc була частота оновлення. Необхідний мінімум для vr дорівнює 90 гц, але, наприклад, valve index за замовчуванням досягає 120, а в експериментальному режимі — 144 гц. Htc vive pro 2 також розрахований на 120 гц. Зображення 5к з такою частотою оновлення неможливо передати по інтерфейсу displayport як є, тому vive pro 2 використовує стиснення dsc. Хоча dsc-стандарт компресії з втратами, він не викликає помітних неозброєним оком артефактів. Головне, щоб у відеокарти теж була ця функція, що обмежує перелік сумісних з vive pro 2 прискорювачів серіями geforce 16/20/30 і radeon rx 5000/6000. Відеокарти постарше не зможуть виводити картинку в повному дозволі, але в будь-якому випадку користувачам необхідно досить потужне залізо, щоб розкрити потенціал сучасних hmd в іграх і задачах професійної візуалізації.

Нарешті, оновлений vive pro, за прикладом valve index, оснащений двокомпонентними лінзами френеля, які дозволили збільшити горизонтальний кут огляду з 110 до 120°. За паспортом у index (130°) він все ще ширше, проте htc вдалося перегнати hp reverb g2 (114°).

Лідерство в характеристиках дозволило htc встановити на vive pro 2 максимальну ціну серед найближчих суперників. Сам шолом окремо компанія продає за суму $799, а повний комплект з контролерами і базовими станціями — за $1 399. Відповідні пропозиції valve index оцінені в $499 і $999, а комплект hp reverb g2 і зовсім коштує $599. Нарешті, в більш високій ціновій категорії ($1429) знаходиться pimax vision 8k x, який не має власного комплекту базових станцій і контролерів.

На російському ринку розстановка суперників в загальних рисах повторює доларові ціни. Рекомендована роздрібна ціна vive pro 2 hmd становить 79 990 руб.і за цю суму шолом дійсно можна придбати в багатьох магазинах, хоча пропозицій дорожче теж чимало. А повний комплект буде поставлятися в рф починаючи з жовтня, його рекомендована роздрібна ціна складе 141 990 руб. На даний момент деякі продавці збирають готову систему з vive pro 2 hmd і окремих аксесуарів-це виходить значно дорожче, ніж планований до постачання заводський full kit, особливо в якості контролерів продавець вибрав valve knuckles (ми зустріли ціни до 169 тис.рублів).

Valve index нарешті доступний у нас за більш-менш прийнятні суми в 70 і 125,5 тис. Відповідно. Комплект hp reverb g2 коштує не менше 67,5 тисяч, а окремий шолом pimax vision 8к x — 120. У такій ситуації явним лідером по співвідношенню ціни і характеристик виглядає продукт hp, проте потрібно зробити акцент на тому, reverb g2 користується внутрішнім трекінгом, який ще не дає настільки ж високої точності, як зовнішній трекінг за допомогою іч-станцій. А ось у порівнянні з valve index пропозиція htc цілком виправдовує націнку за кращі специфікації — принаймні на папері, адже дійсну якість зображення vive pro 2 ми ще перевіримо спеціалізованим пз. Є й інший момент: index офіційно не поставляється в росію і, як наслідок, покупець не отримає гарантії виробника, в той час як шоломи htc, куплені у авторизованих партнерів, гарантію виробника мають, включаючи дворічний план обслуговування і допомогу в застосуванні vr-систем корпоративним клієнтам (а серія vive pro, нагадаємо, існує не тільки і не стільки для ігор, скільки для робочих завдань).

Поки наших краях не з’явився офіційний комплект vive pro 2, найбільш раціональним придбанням стане саме «голий» шолом — як для тих, хто вже користується обладнанням, сумісним зі steamvr, так і для тих, хто буде будувати систему з нуля. Адже як базові станції можна взяти дешеві базові станції htc для ранніх моделей vive стандарту steamvr 1.0 (14,5 тис.рублів кожна). А головне, з’явиться можливість знайти кращу заміну контролерам, які, по суті, не оновлювалися з часів оригінального vive. Так, у htc досі немає контролерів нового зразка, здатних працювати в системі зовнішнього трекінгу! маніпулятори valve knuckles в наших широтах коштують абсолютно неадекватних грошей (як мінімум 42 тис.рублів за пару), але самозбірний комплект vive pro 2 і в такому випадку обійдеться дешевше того, що зараз пропоную продавці.

# дизайн і ергономіка

Зовні vive pro 2 практично не змінився в порівнянні з оригінальною версією hmd, що одночасно добре і погано. Це як і раніше відмінно збалансований шолом з масою м’яких прокладок. Однак htc неспроста перейшла до іншої конструкції в шоломах vive cosmos, і хоча пройшов вже рік з того моменту, як я в останній раз одягав cosmos, різниця відразу відчувається.

Очевидна перевага cosmos в тому, що він фіксується на голові нерозривним обручем, а блок з екранами і оптикою відкидається вгору на шарнірі. Як наслідок, обруч можна затягнути під розміри голови раз і назавжди, підняти забрало і зняти шолом, а потім, щоб використовувати hmd знову, повторити дії зворотному порядку — надіти шолом, опустити забрало. У випадку з vive pro 2, якщо після роботи не послабити притиск поворотним регулятором на потилиці, доведеться буквально натягувати окуляр на обличчя (що неможливо, якщо користувач носить окуляри) або спершу приладнати його до очей, а потім опустити на потилицю обруч. Нарешті, ви не зможете швидко відволіктися від гри, піднявши забрало. Втім, у старій конструкції є своє важливе достоїнство. Через те, що точки кріплення обруча розташовані на середині висоти окуляра, він щільніше прилягає до обличчя, і в результаті простіше усунути засвічення.

Всі м’які накладки шолома-задня, лицьова і бічні — зроблені з пінистого матеріалу. Альтернативний варіант-прокладки зі штучної шкіри, що продаються окремо. Hmd комплектується широкою лицьовою прокладкою, яка підійде більшості користувачів, а при необхідності, знову-таки, замість неї можна купити і іншу, поменше в розмірах. У районі потилиці на обручі vive pro 2 є трикутна подушка, але деякі покупці hmd можуть зіткнутися з тим, що по краях вона нещільно прилягає до голови. Як наслідок, посадка шолома буде не так стійка до різких поворотів голови.

Оптика vive pro 2 дозволяє відрегулювати обидва ключових індивідуальних параметра — відстань між зіницями (ipd) в межах від 57 до 72 мм і дистанцію між очима і лінзами (останнє неможливо в vive cosmos). Причому гадати, яке у васIpd, не обов’язково: його можна з’ясувати за допомогою дзеркала і тесту з паперовою лінійкою, який входить в комплект поставки.

«рідні» динаміки vive pro 2 прилягають до вух — це не так комфортно, як динаміки ближнього поля valve index, що висять поруч з вушними раковинами, зате краще ізоляція від зовнішнього шуму. До звуку динаміків немає ніяких претензій-це відмінна аудіосистема для vr-ігор. Теоретично поверх hmd можна поставити окремі навушники, демонтувавши вбудовані, але товщина оголовья навряд чи дозволить використовувати що-небудь, крім вкладишів.

Нарешті, у vive pro 2 є мікрофон і пара фронтальних стереокамер, що забезпечують дозвіл 480p при частоті оновлення 90 гц. Останні встановлені скоріше в цілях безпеки, ніж для ar-додатків. А ось якість мікрофона, корисного і для спільних ігор, і для робочих завдань, тут, відверто кажучи, могло бути і краще.

# установка, настройка, гра

Незалежно від того, купите ви повний комплект vive pro 2 з контролерами і базовими станціями або окремий шолом, до hmd завжди додається адаптер link box 2.0. Старі адаптери першої версії від минулих шоломів htc до vive pro 2 не підходять у зв’язку з підвищеним дозволом і вимогою підтримки dsc. На одній стороні адаптера розташовані порти displayport, usb і розетка для живлення, а до шолома йде загальний кабель з кастомними роз’ємами. Позбутися від проводів можна, адже шоломи vive, що працюють в зв’язці з пк, – єдині hmd, у яких є готове бездротове рішення від виробника. Це vive wireless adapter, комплект з ресивера, батареї і плати pci express. Шкода тільки, що бездротовий режим поки обмежує дозвіл числами 1224 x 1224 на кожне око при частоті оновлення 90 гц. Майбутня прошивка обіцяє апгрейд аж до 1632× 1632. Самі розумієте, це як і раніше далеко від нативних параметрів 2448 x 2448 з частотою 120 гц, але кращих варіантів все одно немає.

Якщо у користувача вже є система, сумісна з api steamvr, базові станції міняти не доведеться: новинка дружить і з базовими станціями steamvr 1.0. Втім, повний комплект vive pro 2 містить базові станції другої версії, і це перевага для тих, хто купує hmd вперше: steamvr 2.0 забезпечує станціям більший робочий кут по горизонталі і не вимагає, щоб вони знаходилися в прямій видимості один від одного.

Шоломи htc працюють в екосистемі steamvr, так що всю процедуру підготовки до запуску-розмітку ігрового майданчика і установку нейтральної висоти шолома-бере на себе steam. Однак vive pro 2, як і vive cosmos, необхідне власне додаткове пз. Разом з драйвером для шолома встановлюється програма vive console, без якої неможливо змінити ряд ключових параметрів, включаючи дозвіл і частоту оновлення. Може збентежити лише те, яким чином настройка дозволу vive console взаємодіє з налаштуванням дозволу в steamvr.

Як ми зрозуміли, vive console управляє характеристиками сигналу між відеокартою і hmd, і немає ніяких причин відмовлятися від максимальних. А steamvr вже визначає дозвіл рендеринга (яке, між іншим, і не повинно збігатися з нативним дозволом екранів hmd) у відсотках від базового рівня. У минулому, коли ми мали справу з hmd порівняно низького дозволу, steamvr брав за 100% зображення, яке перевершує нативні параметри матриць в 1,4 рази по кожній стороні. Таким чином система закладає резерв чіткості по краях для майбутньої корекції геометрії. Тепер базовий рівень залежить від продуктивності комп’ютера і до того ж може змінюватися при кожному запуску steamvr. Щоб система запропонувала масштабування хоча б з коээффициентом 1,3, необхідно топове залізо рівня geforce rtx 3080 ti або rtx 3090, хоча ніщо не перешкоджає тому, щоб вручну встановити в steamvr значення вище рекомендованих 100 %. Однак може вийти і так, що, якщо комп’ютер не потягнув гру з прийнятним фреймрейтом, вона вже самостійно знизить дозвіл (саме так, наприклад, надходить half-life: alyx). Так що якщо ви незадоволені чіткістю htc vive pro 2 або будь — якого іншого hmd, перевірте, в якому дійсному дозволі виводиться картинка-це покажуть розміри скріншота гри.

Ще одна програма, крім vive console, яку доведеться встановити, але вже не обов’язково використовувати, це viveport-магазин ігор htc і в той же час vr-інтерфейс для їх запуску. Більшості геймерів буде достатньо того, що пропонує steam, однак якщо є така можливість, чому б не вивчити каталог viveport. Там є як платні ігри, так і маса безкоштовних, а ще підписка viveport infinity, що діє за принципом microsoft game pass.

Після короткого налаштування vr-система повністю готова до гри або роботи. Зовнішній трекінг steamvr, як завжди, забезпечує неперевершену точність позиціонування, а ось» жезли ” htc вже не відповідають сучасним стандартам, адже це практично такі ж контролери, які додавалися до найпершої моделі vive в 2016 році. З часом маніпулятори для систем vr стали менше, а на місці круглого тачпада, як у htc, виріс аналоговий стік. Крім того, кнопки з боків «рідного» контролера vive pro 2 занадто вузькі, щоб стиснення пристрою в руці було природним рухом. Нарешті, у нього немає функції відстеження пальців і можливості випустити контролери з рук, як це дозволяє valve knuckles. Для завдань професійної візуалізації, на які vive pro 2 орієнтований не менше, ніж на геймінг, «жезли» цілком підходять, а ось таких в складних іграх, як half-life: alyx, багато функцій виконує не надто пристосований для цього тачпад. У htc є інші, сучасні контролери, але вони підходять тільки до автономного шолома vive focus 3 або до vive cosmos з внутрішнім трекінгом (у кожного — свої). Благо використовувати vive pro 2 разом з «рідними» контролерами зовсім не обов’язково, але, треба зауважити, вони дають можливість заощадити: якщо мова йде про контролерах першої версії (трохи менше 15 тис.руб. За штуку), пара обійдеться дешевше valve knuckles.

# якість зображення

Що й казати, підвищена роздільна здатність vive pro 2 добре помітно при порівнянні з vive cosmos, не кажучи вже про оригінальний pro (і, відповідно, valve index). Якщо придивитися, окремі пікселі як і раніше помітні, але в динаміці вже зливаються, а головне, пропали неосвітлені проміжки між ними. Що особливо приємно, так це те, що остання гідність залишається в силі навіть в тому випадку, якщо комп’ютера не вистачає продуктивності для рендеринга в нативному або більш високій роздільній здатності. Що стосується швидкості реакції, то перевага частоти 120 гц перед 90 гц оцінити вже досить важко, а ось з часом перемикання пікселів немає ніяких проблем, якщо судити по відсутності шлейфів у рухомих об’єктів. Також практично відсутня муар в однотонної кольоровий заливці.

Горизонтальний кут огляд у vive pro 2 майже збігається із заявленими 120°, однак цей параметр залежить від того, яке визначення кута огляду взято за основу і які налаштування оптики hmd. Ми використовували тестову сцену пакета testhmd, в якій індикатором кута огляду є видимість розходяться з центру вертикальних ліній. Так ось, при ipd 64 мм (в центрі діапазону регулювання) і мінімальної дистанції між очима і окулярами периферійний зір розрізняє лінії з кутом 114°. Якщо дивитися вліво або вправо, відповідна лінія (ліва або права) видима лише на позначці 92°. Виробник, по всій видимості, орієнтується на перший метод оцінки і, таким чином, можна сказати, що з певною часткою похибки і поправкою на вплив ipd специфікації не брешуть.

Вертикальний кут огляду, який становить лише 86° (або 76°) в таких же умовах вимірювання. Та й без всяких лінійок помітно, що віртуальний екран vive pro 2 піджатий знизу і зверху.

Ще один важливий параметр будь — якого hmd-якість оптики. Промені навколо об’єктів на контрастному тлі типові для лінз френеля, але з’явилися і нові проблеми (судячи з усього, через двокомпонентної конструкції лінз). У темних сценах добре помітна відображена концентрична засвічення по краях окулярів, а головне, при русі погляду від центру до периферії зображення стрімко мутніє. Поле високої чіткості, належної роздільної здатності матриць, у vive pro 2, прямо скажемо, несподівано вузьке для такого дорогого hmd, тим більше зі словом pro в назві.

Шкода, що повністю реалізувати потенціал нових екранних матриць vive pro 2 не вдалося в силу недоліків оптики. Якщо заявлений кут огляду 120° по горизонталі vr-гарнітура відпрацьовує, то вузький вертикальний кут огляду і, головне, вельми обмежена зона високої чіткості все-таки заважають оцінити дозвіл 5к по достоїнству. Крім цього доводиться відзначити низьку якість вбудованого мікрофона.

В іншому ж htc випустила чемпіонський hmd серед всіх ігрових і напівпрофесійних моделей середньої цінової категорії,Призначених для підключення до пк. Дійсно, vive pro 2 перевершує своїх головних суперників або тільки з дозволу екранів, або і з дозволу, і по частоті оновлення. Особливо помітно, наскільки зросла щільність пікселів в порівнянні з показниками минулих моделей vive або сучасного рішення htc класом нижче (vive cosmos). Стрибок дозволу з 1440 × 1600/1700 до 2448 × 2448 на кожне око — це важлива віха в історії масових hmd, після якої повернутися до колишніх стандартів можна хіба що під дулом пістолета.

Окремий шолом vive pro 2 доступний за ціною 79 990 руб., а фірмовий комплект з базовими станціями і контролерами (практично не змінилися з часів першого vive), який дійде до росії в наступному місяці, обійдеться в суму не менше 141 990 руб. Втім, кажучи про ціни, потрібно врахувати гнучкість екосистеми steamvr, яка дозволяє комбінувати vive pro 2 з будь-якими сумісними пристроями відповідно до вимог і бюджетом користувача. Hmd – це частина конструктора, яку можна доповнити базовими станціями steamvr версії 1.0 або 2.0, а контролери взяти або «рідні» від htc (які теж доступні в двох версіях), або від іншого виробника. Не будемо забувати і фірмове бездротове рішення vive wireless adapter.

У російського ринку є свої особливості, які також грають на руку htc. Якщо система з базових станцій і контролерів у покупця вже є, то можна сміливо викреслити з рівняння hmd з внутрішнім трекінгом, а в порівнянні з переоціненим в наших краях valve index покупка vive pro 2 вийде ненабагато дорожче. Залишається випробувати обидва самостійно, щоб зрозуміти, який шолом забезпечує відповідну картинку особисто для вас і краще сидить на голові. Додамо тільки, що корпоративним клієнтам, для яких в першу чергу і створена лінійка vive pro, буде цікавий розширений гарантійний план обслуговування і додаткові послуги з впровадження та застосування vr-систем, в той час як index і зовсім не поставляється в росію офіційно.